Páratlan párost alkot a miskolci és a szegedi autóbusz-pályaudvar

Megosztás

Miskolc és az agglomeráció domináns közlekedési csomópontja a Búza tér. Az autóbusz-pályaudvar jellegzetes épülete hosszú évtizedek óta meghatározza a tér arculatát. Szegedi ikerpárja megszólalásig hasonlít rá, és oly annyira becsben tartják, hogy még védetté is nyilvánították.

A Búza tér autóbusz-állomásként 1965 óta üzemel: előbb a Miskolci Közlekedési Vállalat helyi buszokat kiszolgáló állomása épült itt fel, majd 1969-ben átadták az UVATERV tervei alapján elkészült Volánbusz (korábban MÁVAUT, illetve Borsod Volán) autóbusz-állomását is. A pályaudvar épületét a nyolcvanas években korszerűsítették először, akkor némileg a főhomlokzata is változott, jellege azonban nem.

A miskolci állomás 1981-ben. Fotó: fortepan

Legutolsó felújítása 2018-ban történt, ekkor kijavították a beázások következtében megsérült vasbetonszerkezetet, cserélték az elöregedett hullámlemezt, korszerűsítették az elektromos hálózatot és a világítást, festettek, parkosítottak és új padokat is kihelyeztek.

A Búza téri állomás épülete napjainkban

Talán sokan nem tudják Miskolcon, hogy a Búza téri állomásnak van egy ikertestvére is. Szinte megszólalásig ugyanígy néz ki ugyanis a szegedi autóbusz-pályaudvar. A Mars téri épület három évvel miskolci ikertestvére előtt épült fel, és nem is lehetett volna modernebb akkoriban. Futurisztikus formavilágával az új betonépítmény a város büszkesége lett.

A szegedi autóbusz pályaudvar 1967. Fotó: Fortepan, UVATERV

A miskolci Búza térhez hasonlóan a szegedi csomópont is a város legnagyobb tere és funkciók tekintetében is szerteágazó. A buszállomáson túl itt van a város legnagyobb piaca, de találkozunk több egyetemi épülettel, középiskolával, szórakozóhellyel, és még az ország tán legismertebb börtöne, a Csillag is erre a térre néz. Maga a buszállomás azért épült ide, mert szerettek volna egy tágas, a legtöbb igényt kielégítő helyet, ahonnan a helyi és a távolsági járatok is indulhattak.

A Mars téri épület napjainkban. Fotó: Szűcs Dániel, szegeder.hu

Az ezredforduló óta többször is felmerült az ottani városvezetésben, hogy a helyi járatokon kívüli buszközlekedést elköltöztetnék innen, az állomásépületet pedig lebontanák.

Szinte megszólalásig hasonlít a miskolcira a szegedi pályaudvar. Fotó: Szűcs Dániel, szegeder.hu

A szocialista modern betonépületet azonban tavaly decemberben végül mégis helyi védettség alá helyezte a szegedi közgyűlés. „Mára a városban is ráeszméltek, hogy a szocializmus évtizedeiből is lehet értékeket megőrizni, még ha elsőre nem is látszik tisztán, hogy pontosan mit” – írta meg a Telex a közelmúltban.

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek